Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 6 hozzászólás
A Gyurcsány-kormány utolsó napjaiban a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. három nagy regionális vízközműtársaság centralizálásáról döntött. A Bajnai-kormány megalakulása után a vízművek központosítását a Pénzügyminisztériumnak alárendelt MNV Zrt. rendkívüli módon felgyorsította.
Oszkó szerint erre kizárólag a társaságok működésének
ésszerűsítése és gazdálkodásuk hatékonyabbá tétele miatt volt szükség.
Az ellenzék viszont úgy látja, hogy a kormány ezzel a lépéssel a
vízművek privatizációját, koncesszióba adását készíti elő. A Fidesz
szerint a központi irányítású vízközművek üzemeltetési, vagyonkezelői,
illetve tulajdonjoga egyszerűbben lesz átjátszható piaci befektetőknek.
Koncra éhes multicégek - élen a franciákkal - szép számmal akadnak,
akik ugrásra készen várják, hogy az utolsó - szó szerint életet adó -
nemzeti vagyonunkra, a vízre rátehessék a kezüket. Fónagy János, a
Fidesz szakpolitikusa korábbi interpellációjában arról kérdezte a
pénzügyminisztert, hogy akarják-e bármilyen módon privatizálni a
vízvagyonunkat. Oszkó a parlamentben a következőket válaszolta: "Nem,
nem, nem és nem... Azaz nem adjuk el a vízvagyont, a vízhasznosítást,
nem adjuk el a vízszolgáltatást."
Sajnálatos módon, de tetten érhetően a pénzügyminiszter valódi szándékai ezzel éppen ellentétesek.
Oszkó 2004-ig egy nemzetközi ügyvédi irodahálózat magyarországi
irodájának, az Oppenheim Ügyvédi Irodának egyik vezetője volt. Oszkóék
kidolgoztak egy koncessziós modellt, amelyet több érintett személynek
megküldtek. A dokumentum "A regionális vízi közművek üzemeltetése,
privatizációja" címet viseli.
Koncepciójuk szerint a regionális vízművek privatizálása akkor lenne célszerű, ha előtte megteremtik azok hatékony gazdálkodását. Foglalkozik az anyag azzal a kérdéssel is, hogy a privatizált vízművekben meddig lehet fenntartani a hatósági árakat. Oszkóék javaslata szerint a vízdíjat úgy kell majd kialakítani, hogy a struktúra megfelelően biztosítsa a magánbefektető érdekeit, vagyis folyamatosan emelhetővé kell azt tenni. A dokumentum a privatizáció során érvényesítendő célként jelöli meg azt, hogy hosszú távon biztosítsák a befektető döntéseinek érvényesíthetőségét, nyereséghez jutását.
Nyilvánvalóan azonban a
lakosság érdeke nem azonos a befektetőével, és az emberek nem
szeretnének azért magasabb vízdíjat fizetni, hogy a privatizáló
társaság a számára megfelelő nyereséghez hozzájusson. Oszkóék a
befektetők érdekeit, céljait igen részletesen elemzik és figyelembe
veszik, ugyanakkor a magyar lakosság érdekeiről, szempontjairól
egyetlen szót sem ejtenek a dokumentumban. Elvégre az embereknek nincs
más dolguk, csak szó nélkül fizetni a vízdíjat.
A modell a privatizáció egyik lehetséges formájaként a vízművek
vagyonkezelésbe adását írja le. Az állam ebben az esetben nem a
vízművek tulajdonjogát adná el, hanem a víziközmű-társaságokat
magáncégek üzemeltetésébe adná. Ügyvédi anyagukban Oszkóék javasolják a
vagyonkezelési és üzemeltetési szerződések részletes kidolgozását.
Eltelt néhány év, és láss csodát, Oszkó ügyvéd úrék által megálmodott
konstrukció első lépése Oszkó Péter pénzügyminisztersége idején
megvalósult, a gondolatot tett követte.
A pénzügyminiszter irányítása alatt álló Magyar Nemzeti
Vagyonkezelő Zrt. szerződéssel lehetővé tette, hogy az
Észak-magyarországi Regionális Vízművek másik két regionális vízmű
felett vagyonkezelési jogot szerezzen. A csúcsszervnek kiszemelt
vízműcég most már csak arra vár, hogy Oszkó ügyvéd úrék modelljének
második részére is sor kerüljön, azaz megérkezzen a vízmű üzemeltetését
privatizáló magáncég.
Oszkóék konstrukciója azt is biztosítja, hogy a befektető - az "egyet fizet, hármat kap" kereskedelmi fogás mintájára - egy vízműcég megszerzésével három magyar vízmű üzemeltetéséhez jusson hozzá. A pénzügyminiszter még 2009. májusában a médiában ezt nyilatkozta: "Ami a Vízközmű Társaságot illetően, azt hiszem, kétszer mondtam el a parlamentben, hogy sem magam, sem a kormány nem támogatja azok privatizációját és nem is szándékozik privatizálni. Én azt gondolom, hogy minden ettől eltérő híresztelés az önöket ugyan foglalkoztatja és híreket generál, de ezek a hírek, ezek semmilyen alappal nem bírnak." Kijelentését nemcsak a kormány, hanem személyes álláspontjaként is közölte. Állításával ellentétben azonban Oszkó nemcsak, hogy egyetért a magyar vízvagyon magánosításával, hanem - a dokumentumok tanúsága szerint - a privatizációs modell kidolgozásának egyik szellemi atyja. A tetten ért hazugság cáfolata is gondot okozhat majd a miniszternek, hiszen le sem tudja tagadni, hogy az általa kidolgozott konstrukciót szinte egy az egyben valósítja meg a kormány. Tudjuk, a tények makacs dolgok. Most éppen azt bizonyítják, hogy a pénzügyminiszter első politikusi lépéseként gátlástalanul hazudott a képviselőknek a parlamentben. Szemrebbenés nélkül szemébe hazudott a lakosságnak is, hiszen gőzerővel azon dolgozik, hogy korábbi tervét megvalósítva megfossza Magyarországot a kincset érő vízkészlettel való rendelkezés lehetőségétől. A Bajnai-kormány pedig Oszkó kottájából játszik.
Normális demokráciákban felelős kormánytagként nem vállalhat szerepet olyan ember, aki a politikai pályafutását egy hatalmas hazugsággal kezdi. Gyurcsány óta azonban nálunk ez is másképp van. De vajon hogy fejlődött mindez idáig?
Szociológiai értelemben a társadalmak legkisebb alkotóelemei a
családok. A helyhez köthető közösségekben pedig a legerősebb családok a
klánok. A klánok olyan érdekcsoportok is egyben, amelyeknek az
átlagosnál jóval hatékonyabb az érdekérvényesítő képességük. A
klánoknak a társadalom működésében szerteágazó a szerepük. Léteznek
olyanok, amelyeknek csápjai elsősorban a gazdaság működését hálózzák
körbe, másoké meg például a politikai szférába hatolnak be, s mint
ahogyan a gazdaság és a politika összefügg egymással, e csápok is
keresztül-kasul átjárják e szférákat.
Fényűzés az Apró-Gyurcsány klán villájában
A villa hátsó falától a telekhatárig terjedő kert felszíne alatt
létrehoztak egy 2,8 méter belmagasságú, 250 négyzetméter hasznos
alapterületű fitneszközpontot. Az uszodának két bejárata van, a kertből
és a főépületből egyaránt megközelíthető. Az előtérrel rendelkező, több
mint 130 négyzetméteres, szinteltolásos medencecsarnokba lépcső vezet.
A területből 60 négyzetmétert foglal el a feszített víztükrű, fűtött,
belső világítással ellátott és az egy helyben úszást biztosító
ellenáramoltatóval felszerelt, szabálytalan alakú úszómedence. A 130
négyzetméter többi részén további merülőmedence, bár, büfé és
növénykert található. Az uszoda déli oldalán olyan felső világító
ablakokat építettek be, amelyek révén az uszoda nagy részét természetes
fény világítja meg, így lehetővé téve dísznövények tartását. Az
oldalfalakat teljes egészében kerámiaburkolattal látták el, az
álmennyezet az uszoda egész területén fából készült, a világításról
egyedi lámpatestek gondoskodnak, amelyek
kialakításánál különösen figyeltek a káprázásmentesség
biztosítására. Az uszodában a medencecsarnokon kívül még 30
négyzetméteres kondicionálóterem, hat négyzetméteres szolárium, hat
négyzetméteres szauna, zuhanyzó, fürdő- és öltözőkabinok találhatók. Az
uszodatérben alulról fűtött padok biztosítják a relaxálást.
Elektronikus automatikával vezérelt hőmérséklet-szabályozással
biztosítják, hogy a légtérben télen és átmeneti időszakban is állandó
legyen a kellemes, 25 Celsius-fokos hőmérséklet. Az elektronikus
automatikával végzett hőszabályozás teszi lehetővé a 60 négyzetméteres
vízfelület 26 Celsius-fokos hőmérsékletének, valamint a padlófűtéssel
melegített járólapok maximum 34 Celsius-fokos felületi hőmérsékletének
a biztosítását is.
Magyarországon ide sorolható a sötét diktatúrában gyökerező
Apró-Dobrev, illetve a szerényebb adottságokkal rendelkező Gyurcsány
család összekapcsolódásával kialakult, immár történelmi távlatokat is
magáénak tudó Apró-Gyurcsány klán, amely működésének feltérképezése
egyelőre a jobboldali újságírók feladata. A klán ereje előtt a
balliberális véleményformáló értelmiség színe-java ugyanis már
idejekorán behódolt. Szolgalelkű magyar és külföldi médiaguruk,
szépírók, filmrendezők, szociológusok, filozófusok, gazdasági szakértők
s a többiek álltak sorba "kézcsókra" az arra alkalmas pillanatokban.
Minden bizonnyal eljön az a pillanat, amikor történészek tárják majd
fel azt, hogy a XX- XXI. század magyar társadalmának életére hogyan
nyomja-nyomta rá bélyegét e klán működése.
Az Apró-Gyurcsány klán ténykedése "értékteremtő" minta lett a
balliberális oldalon. Az MSZP és az ideológiai ellentéteket aprópénzre
váltó SZDSZ köpönyege alól olyan Gyurcsány-klónok bújtak elő, akikre a
bukás után minden félelem nélkül rá lehetett bízni a kormányzást, mert
az erős külföldi érdekeknek megfelelő, illetve az ország további
lepusztításához vezető útról biztosan nem térnek le. Ilyen klón például
Bajnai Gordon, aki a gazdaságpolitikai elképzeléseit képletesen szólva
az anyatejjel szívta magába, majd a vagyonképzés sajátságos formáit
maga fejlesztette tovább. R
A közfigyelem
homlokterébe mostanság került másik Gyurcsány-klón pedig Oszkó Péter, akit
munkájának szakbarbárjaként a köznyelv némi szójátékkal Offshore
Péternek becéz. Oszkó külső karakterjegyeit tekintve hasonlít némileg
Gyurcsányra, de láthatóan ezzel nem elégszik meg. Bajnaihoz hasonlóan ő
is a "közös értékek" embere, a balliberális klánok és értelmiségi elit
megegyezése következtében nem véletlenül kerülhetett az új kormányba
nagy hatalmú pénzügyminiszterként.
S vajon mi köti össze az erős klánokat és a gyenge, imitátor
klónokat leginkább?
Az érdekeik. Egyrészt az, hogy válogatás nélküli
eszközökkel a társadalom előtt sikeresen elfedjék a magyarországi
gazdasági és monetáris válság lényegét, ami ha ismertté válna, akkor az
nagy bajt hozna a fejükre, másrészt pedig, hogy továbbra is
lelkiismeretlenül csapolhassák a közpénzeket, és megfelelő
magánzsebekbe terelhessék a közvagyont. Céljuk, hogy az eddigi
országrombolásuknak és harácsolásuknak a következményeit ne nekik,
hanem a magyar állampolgároknak, kis- és középvállalkozóknak kelljen
viselniük. Az Apró-Gyurcsány klán és a klónok működésének feltárása
Magyarország érdeke, azaz valóban a mi ügyünk.
Oszkó méltó a méltatlanhoz
Vízügyi privatizáció: durva hazugsággal nyitott a pénzügyminiszter
Oszkó Péter családi gyökereiről keveset lehet tudni. Az ambiciózus
ifjú a gimnázium elvégzése után a jogi diploma megszerzése mellett
döntött. A pénzügyekhez való vonzódása azonban már akkor
megmutatkozott, és egyetemistaként bekapcsolódott a könyvvizsgáló
világcég, a KPMG munkájába, ahol később nagy multinacionális
vállalatoknak adott tanácsokat. 2004-ben a Deloitte nemzetközi
adótanácsadó társasághoz került. Röpke három év alatt Oszkó
vezérigazgató lett.
A nagy offshore zsonglőr
A 36 éves adótanácsadó guru a Gyurcsány-kormány bukása után Bajnai
Gordon hívó szavára a nyílt politikai szerepvállalás mellett döntött. A
politika világának a gazdaság területére átnyúló csápjait a jelenlegi
pénzügyminiszter adótanácsadói múltjából adódóan azonban már régóta jól
ismerheti. Az általa is vezetett Deloitte több MSZP közeli
cégcsoportnak, köztük a Bajnai vezette Wallis Zrt.-nek, adhatott
könyvvizsgálóként olyan adóelkerülési tanácsokat, amelyek
eredményeképpen forintmilliárdok távoztak adófizetés nélkül különböző
távoli világrészeken megbújó offshore cégekbe.
Az offshore adóelkerülési szisztémát a nemzetközi adótanácsadó cég
nemcsak ajánlgatja ügyfeleinek, hanem saját működésénél is folyamatosan
alkalmazza, hiszen a Deloitte Zrt. két ciprusi offshore társaság
tulajdonában áll. A magyarországi Deloitte-nek hosszú évek óta évente
több milliárd forint árbevétele van, de társasági adó fizetése például
a 2006. évi tevékenysége után alig érte el a 60 millió forintot.
Osztalékadót pedig - ciprusi tulajdonosainak köszönhetően - egyáltalán
nem fizet a magyar költségvetésbe.
A Deloitte adóelkerülési gyakorlatát Oszkó vezérigazgatósága idején
vitték tökélyre. Az általa aláírt mérlegből kiderül, hogy a
Deloitte-nek 2007-ben megközelítőleg 7 milliárd forint (!) nettó
árbevétele volt. Az óriási méretű bevétel mellett a cég mindössze 5 és
fél millió forint (!) társasági adót fizetett a magyar államnak. Az
adófizetés jelentős részének elkerülését úgy biztosították, hogy az
Oszkó által vezetett társaság bevételének 90 százalékát, mintegy 6,3
milliárd forintot "elköltségelt". Ebből az összegből megközelítőleg 3
milliárd forint tanácsadói, megbízási és egyéb közreműködői szerződések
kifizetésére ment el.
A Deloitte nyilvános üzletpolitikáját és cégrendszerét ismerve
feltételezhető, hogy a 3 milliárd egy része külföldi offshore cégekhez
vándorolhatott. Felmerül a kérdés, hogy a több száz alkalmazottat
foglalkoztató Oszkó vezette Deloitte-nak miért kellett ilyen óriási
mértékű külső szolgáltatást igénybe vennie feladatai ellátásához? A
magyar kisvállalkozókat buldogként üldöző adóhatóság vajon
megvizsgálta-e már, hogy a Deloitte 3 milliárdos költségszámlái mögött
valódi munkavégzés áll-e?
Oszkó vezérigazgatóként mindenesetre azt elérte, hogy a 7 milliárd
forint bevétel mellett elvárható több száz millió forint adófizetés
helyett mindössze 5 millió forint közterhet viselt az általa vezetett
nemzetközi könyvvizsgáló cég. Oszkó gondolkodásmódja azonban, úgy
tűnik, kormánytagként sem változott.
Pénzügyminiszteri érdeklődését az ugyanis egyáltalán nem keltette
fel, hogy a hazánkban jelenlévő nemzetközi cégek miért csak minimálisan
vesznek részt a közteherviselésben, és milyen módszerekkel tüntetik el
bevételeiket. Ezek kivizsgálása és megakadályozása helyett - Gyurcsány
módszerét hűségesen követve - Oszkó a magyar nyugdíjasokkal,
nagycsaládosokkal és a devizahiteleiket nyögő állampolgárokkal akarja
megfizettetni azt a költségvetési hiányt, amit nem a lakosság idézett
elő, aminek kialakulásáról nem tehet, és amelynek megszüntetésében a
hazánkban működő egyes multicégek nemigen kívánnak részt venni.
Geotermikus üvegpalota a hegytetőn
A pénzügyminiszter azonban nemcsak gazdaságromboló módszereiben
hasonlít Gyurcsányra, de úgy tűnik, luxusimádatban sem marad el
mögötte.
Oszkó 2007-ben úgy érezte, hogy kinőtték a budakeszi 100 nm-es, 4
szobás, 25 nm terasszal bíró lakásukat. Az új családi sasfészek
helyszínéül a Gyurcsány- Apró klán által is kedvelt II. kerületi
hegyvidék egy romantikus hangulatú utcácskáját szemelte ki.
Álmai
megvalósulását a családja számára elegendő teret biztosító, modern
hangulatú, a fővárosi panorámára teljesen kiüvegezett, 400 nm-es,
négyszintes teraszház megépítésében látta. Az épület jellegzetességét a
kilátás irányába kialakított hatalmas, további 200 nm-es teraszrendszer
és üvegezett falfelület adja. A kialakítás eleganciáját a földszinti
terasz előtt a mínusz első szinten elhelyezett üvegdoboz tetején lévő
díszmedencéből egészen a bejárat melletti vízfelületig lefutó vízesés
biztosítja. A család kényelmét szolgálja a szintek közötti
liftösszeköttetés, a teremgarázs és a terepszint alatt található,
üvegdobozzal lezárt pihenőtér. Az épület összes helyiségét geotermikus
energiával fűtik, amely a melegvíz-ellátást is biztosítja. A
hőközpontot a föld alatti második szinten helyezték el. Szakértők
szerint egy ilyen méretű villában a geotermikus rendszer kiépítése
minimum 5 millió forintba kerül. A föld alatti szintekre a szabadból a
friss levegőt gravitációs szellőzőberendezésen keresztül juttatják be.
Az üvegpalota megépítésére a pénzügyminiszter 2007-ben 1 200 000
svájci frank alapú kölcsönt vett fel, ami mai értéken 220 millió
forintnak felel meg. Oszkó a hitel nagy részét már visszafizethette,
mivel miniszteri vagyonnyilatkozatában csak 124 millió forint fennálló
tartozást tüntetett fel. A közel 100 milliós törlesztőrészlet
kifizetése után még 140 millió forint megtakarítása is maradt. Régi
lakásától sem kellett megválnia, még mindig a tulajdonában van.
Felmerül a kérdés, miből telik minderre? Oszkó 2009 márciusában a
Deloitte első embereként azt állította: "nemzetközi cégek alkalmazottja
voltam és résztulajdonosa vagyok jelenleg (Deloitte), soha nem volt
emellett saját vállalkozásom." A pénzügyminiszter kijelentésével egyetlen
apró probléma van, az, hogy nem igaz. A Deloitte hivatalos cégiratai
szerint Oszkó soha nem volt a Deliotte Zrt. tulajdonosa, mivel az évek
óta két ciprusi társaság tulajdonát képezi.
A kormánytaggá avanzsált
hajdani vezérigazgató tehát csak közvetetten, a ciprusi offshore
társaságokon keresztül lehet tulajdonosa a magyar Deloitte Zrt.-nek.
Oszkó kijelentéséből az következik, hogy Magyarország pénzügyminisztere
egyben egy ciprusi offshore cég tulajdonosa is. Amennyiben Oszkó
tulajdonosként a Deloitte-tól bármilyen juttatást kapott, úgy annak
kifizetése a magyar adóhatóság előtt rejtve maradó adóparadicsomban
történhetett.
Mivel a ciprusi társaságok mögött álló, valódi tulajdonosok
általában elrejtőznek a nyilvánosság elől, így pontosan nem tudható,
hogy a pénzügyminiszter hány olyan cégben lehet tulajdonos, amelynek
bankszámláján Magyarországról származó milliárdok tartózkodhatnak. A
pénzügyminiszter korábbi tevékenysége tükrében erősen megkérdőjelezhető
az offshore cégek ellen 2009. tavaszán meghirdetett keresztes hadjáratának
hitelessége. Egyetlen dolog, ami biztos: az adóparadicsomokba eddig
kimentett milliárdos vagyonokat utólag megadóztatni nem lehet, azok már
biztos helyen vannak, ezt tökéletesen tudja Oszkó Péter
pénzügyminiszter is. Ezért volt tán az adómentes adókerülő milliárdos tavalyi moratórium?
Oszkó privatizációs kottája
Az országnyomorítás fárasztó munkája és a luxusvillák imádata
mellett jellembeli azonosságok is felfedezhetők Gyurcsány és másodrendű
klónja között.
Mindketten azonos jellemhibában szenvednek. Nem mondanak igazat, és
úgy gondolják, hogy ez soha nem derül ki. Ha mégis kitudódik, akkor
Gyurcsány nem ismer el semmit, nem kér bocsánatot, hanem támadásba
lendülve megpróbálja kimagyarázni a helyzetet. Oszkó esetében ezután fog
majd kiderülni, hogy reakciójában is a volt miniszterelnök hasonmása-e.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Gyurcsárny-szárny, Bajnai-szárny, Mesterházy-szárny - mekkora a súlyuk a mai pártvezetésben?
Programok márpedig kellenek!
Sukoró-ügy: Bajnait tanúként hallgatták meg
Kampány az iskolában: 6 éves gyerekeknek magyarázta Bajnai a “válságkezelést”