Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Bár némelyek már a harmadik köztársaság nekrológját írják, nincs még elveszve a modern, demokratikus és toleráns Magyarország ügye – állítja cikkünk filozófus szerzője, aki a rendszerváltás idején, 1990–1991-ben az SZDSZ elnöke volt.
A politikai válság szele a Fideszt is elérte
A baloldal válsága felborította a parlamenti pártok erőegyensúlyát, és elsöprő győzelem közelébe juttatta a Fideszt. 2006 zaklatott őszén és a rá következő nyugtalan években azonban nemcsak a kormányzó koalíció tekintélye omlott össze. Felgyorsult a demokratikus intézmények teljesítőképességébe, az állam hatékonyságába, a politikai osztály egészének erkölcsi tartásába és kompetenciájába vetett bizalom általános eróziója. Az erősödő elitellenesség átlépte a kritikus határt. A politikai margón kívülről betört a parlamenti pártok közé egy populista erő, mely az összes többi párt önzését és romlottságát ostorozza. Potenciális szavazóinak szemében Fidesz, MSZP egy brancs – az ország érdekében képtelenek összefogni, de arra nagyon is képesek, hogy a nép háta mögött együtt fosztogassák a közvagyont.
A
Jobbik a szociális ellátás költségeit, a pazarló, ugyanakkor feladataik
teljesítésére képtelen önkormányzatok tehetetlenségét, a pénzügyi
válság következményeit, a burjánzó korrupciót és egyáltalán minden
megoldatlan társadalmi problémát faji kérdéssé. fogalmaz át. Azt hirdeti, hogy a romák megregulázása – no meg a zsidó
tőke kiűzése – fog a magyarok összes bajára megoldást hozni. Ebben nem
okvetlenül különbözik a nyugat-európai rasszista pártoktól.
Két
dologban viszont különbözik tőlük. Egyrészt nyíltan szembefordul a
közhatalommal; azt hirdeti, hogy az állam gyenge, képtelen rendet
tartani, de majd az ő félkatonai szervezete rendet csinál, ahol kell.
Másrészt összekapcsolja a radikális populizmust a magyar fasiszta
hagyomány feltámasztásával.
A Jobbik előretörése arra
figyelmeztet, hogy a politikai válság szele a Fideszt is elérte, hiába
vár rá az MSZP összecsuklásának köszönhetően soha nem látott választási
győzelem. A szélsőjobboldali szavazókért folytatott versenyben eddig
nem volt komoly vetélytársa. A MIÉP bedarálásához elegendő volt
átvennie annak jelképeit, kulcsszavait. Ez a stratégia egy ideig 2006
után is működött. Az árpádsávos zászlók ott lobogtak a Fidesz gyűlésein
is. Az ezredvégi Bethlen- és Teleki-kultusz helyét a Fidesz tájékán is
Wass Albert kultusza vette át. A Fidesz polgármestere emelt illegálisan
turulszobrot a főváros XII. kerületében, s az ő ugyancsak fideszes
utóda lépett föl a szobor bírói úton elrendelt lebontása ellen.
Mára
bebizonyosodott, hogy a szélsőjobb ezen a módon nem domesztikálható. A
szimbolikus határok elmosása a Fidesz ellen dolgozik. A jelek szerint
ezt ma már a jobboldali párt vezetői is megértették. Az európai
választások óta érzékelhetően távolodnak a Jobbiktól. De még mindig
abban bíznak, hogy megúszhatják a nyílt leszámolást. „Ha egy
országban... biztonság van, rend és növekedés, akkor a szélsőséges és
erőszakos botránypártok eltűnnek a politikai élet süllyesztőjében”,
mondta nemrég a Fidesz elnöke. Elegendő sikeresen kormányozni, a többit
elvégzik a Jobbiktól elforduló választók.
Csakhogy a sikeres kormányzásnak
a Jobbik lesz a legfőbb akadálya. Kormányzó pártként a Fidesz az állam
megerősítésében lesz érdekelt, míg a Jobbik érdekei az állam
gyengítéséhez kötődnek. Nem egyszerűen kihasználja a romák és nem romák
közti együttélés feszültségeit: mára az indulatok legfőbb gerjesztőjévé
vált. Ahol félkatonai szervezete megjelenik, ott minden lesz, csak nem
„biztonság és rend”.
Ami az erőszakos botránypártok eltűnésének
harmadikként említett feltételét, a „növekedést” illeti, a Fidesz ma
még azt hirdeti, hogy erre gyors és fájdalommentes receptje van: szakít
a Bajnai-kormány költségvetési szigorával, adót csökkent,
gazdaságélénkítő programokba kezd, kiegyenlíti a jóléti rendszerek és
az állami óriáscégek fedezetlen számláit, az állam jóléti és egyéb
szolgáltatásait pedig anélkül teszi hatékonyabbá, hogy rövid távon
veszteségekkel járó reformokat hajtana végre.
Mind többen
cikkeznek arról, hogy kormányra kerülve a Fidesz sutba fogja vágni
ellenzékben tett ígéreteit, és megteszi, amit tennie kell: kitart a
Bajnai-kormány költségvetésénél, valamint kényelmes többségének
birtokában nekilát a régóta esedékes reformoknak.
Ezek csupán
találgatások; a Fidesz-vezetés valódi szándékai ismeretlenek. Ismert
viszont a stratégia, melyet a Jobbik követne, ha kormányra kerülve a
Fidesz valóban szakítana azzal, amit az elmúlt négy évben mondott és
tett. Ugyanazt a retorikát fordítaná ellene, melyet ő használt az MSZP
kormányával szemben: népnyúzással, az ország tudatos tönkretételével, a
Valutaalap és a külföldi nagytőke előtti hajbókolással vádolná meg. Az
MSZP-től elhódított szavazók tömegesen dezertálnának; a hagyományos
Fidesz-szavazók 10-15 százaléka – azok, akik ma sem tartják kizártnak,
hogy a Jobbikra szavazzanak – a szélsőjobb felé mozdulna el, és ennél
jóval többen vonulnának viszsza a bizonytalanok közé.
Ha viszont a Fidesz azt teszi kormányon, amit ellenzékben ígért, akkor
a költségvetési hiány rövidesen újból kezelhetetlenné válik.
Megismétlődik a Medgyessy-kormány kalandja, annyi különbséggel, hogy a
mai világgazdasági környezetben és a magyar gazdaság mai állapotában
nem lehetne négy évig halogatni a fékek behúzását. S akkor ismét csak
jöhet a Jobbik, hogy saját szavaival szólítsa fel Orbánt: takarodjon és
vigye a csomagját.
Amíg szélsőjobboldali riválisával a sarkában kormányoz, aligha lesz itt megalapozott növekedés.
De
olyan nagy volna a Fidesz-kormányra leselkedő veszély? Végtére is,
alkotmánymódosító többségének birtokában az egész politikai rendszert
átalakíthatja. Első emberét a parlamenttel szembeni felelősség alól
kivont, a végrehajtó hatalmat azonban saját kezében tartó köztársasági
elnökké teheti. Eljelentéktelenítheti az
Alkotmánybíróságot és a kormányzat többi intézményes ellensúlyát.
Megkurtíthatja a politikai szabadságjogokat. Ellenőrzése alá vonhatja a
közmédiát. A választási rendszert saját érdekeihez igazíthatja. Olyan
helyzetet teremthet, melyben van ugyan ellenzék, de a kormánypárt soha
nem váltható le. Ily módon nemcsak demokratikus vetélytársaival, hanem
populista riválisával szemben is bebiztosíthatja magát.
Nos,
valóban kísérletet tehet ilyesmire. Egyáltalán nem biztos azonban, hogy
a próbálkozás eredményes lesz. Egy jól kimódolt választási rendszer
alkalmas lehet rá, hogy mérsékelt vereségből győzelmet fabrikáljon. De
semmilyen választási rendszer nem csinálhat győztest egy olyan pártból,
amelyik katasztrofális vereséget szenved. Márpedig a látványos
győzelmet könnyen követheti látványos bukás. Ennek alkotmányos
barkácsolással nem, csak politikai eszközökkel lehet elejét venni.
Megoldást
kell találni a gazdaságpolitikai dilemmára és a szélsőjobb kezelésének
dilemmájára. Méghozzá egyszerre, mert a kettő egymástól elválasztva nem
kezelhető.
Nem zárható ki, hogy a Fidesz végül a legrosszabb
alternatívát választja. Nem zavarják haza „két pofonnal” a gárdistákat,
és az államháztartás összeomlásáig is elmennek, csak hogy a
megszorításokat és a reformokat elkerüljék. Akkor tovább folytatódik a
magyar gazdaság, társadalom és politika leszakadása az általános
európai fejlődéstől. Nagy hatalmú elnök alatt gyenge,
erőszak-monopóliumának érvényesítésére, a társadalmi feszültségek
kezelésére képtelen államunk lesz.
Ez nemcsak az ország számára
volna végzetes, de a kormányzó párt és elnöke számára is. Nem a
tengelyhatalmak vazallusai, hanem az Európai Unió tagállama vagyunk.
Társadalmunk szerkezete alapjában demokratikus; nincsenek urak és
szolgák, arisztokraták és cselédek, nagybirtokosok és uradalmi
zsellérek. A népesség jóval urbanizáltabb, iskolázottabb és
világiasabb, mint a háború előtt volt. Az MSZP előre látható veresége
diadalmenet ahhoz képest, ami a Fideszre várna, ha erre az útra térne.
Ha
viszont a Fidesz a jobboldali radikalizmussal való leszámolást
választja, akkor nem tarthat ki sokáig a fikciónál, mely szerint a
Jobbik és az MSZP egyaránt szélsőséges erők. Tudomásul kell vennie,
hogy az egyik oldalon a demokratikus pártok összessége van, a másikon a
szélsőjobb pártja és a körülötte burjánzó mozgalom. Lassacskán
létrejöhet valamiféle modus vivendi a Fidesz és a tőle balra álló
pártok között. A modus vivendi még nem partneri viszony, még nem
jelenti a demokratikus politikai közösség megalkotását. De az első
lépés volna errefelé.
A rendszerváltás utáni politika
jobbracsúszása, a jobbszél radikalizálódása elérte azt a pontot, ahol a
magát mérsékeltnek tudó, kormányképes jobboldal számára is veszélyessé
vált. Ez mozgásteret nyit a tőle balra álló erők előtt is. Magatartásuk
elősegítheti vagy fékezheti a modus vivendi létrejöttét és
megszilárdulását. Elősegítheti vagy nehezítheti a magyar gazdaság és
társadalom konszolidálódását. Mit tehetnek a modus vivendiért, a
gazdasági és társadalmi konszolidációért?
Mindenekelőtt
higgadtan tudomásul kellene venniük: a győztes arra kap felhatalmazást,
hogy saját elgondolása szerint nyúljon hozzá az ország előtt álló
problémákhoz. El kellene fogadni például, hogy az önkormányzati
rendszer és a jóléti rendszerek átalakításának koncepciója a
kormányzásra jogot szerzett többségé; ezt figyelembe véve kellene
értelmes vitára törekedni a tervek ésszerűségéről és
megvalósíthatóságáról. Felelős ellenzék kerüli a populista demagógiát,
ha a kormány megteszi a népszerűtlen, ám szükséges gazdasági lépéseket.
Támogatja a kormányt, ha az rászánja magát a szélsőjobbal való
konfrontációra.
Minden valamirevaló ellenzék ki szokta jelölni a pontokat, ahol nincs helye engedménynek. Kevés számú, jól meghatározott fix pontra lenne szükség. Az első ilyen pont a köztársasági alkotmány alapvető intézményeinek védelme. Hiba volna úgy okoskodni, hogy ha a szélsőjobboldali veszély elhárításához a hatalom koncentrálása kell, akkor ám kapjon a parlamentnek nem felelős államfő ellenőrzést a kormány fölött. Az államot nem a végrehajtó hatalom felelőtlensége, hanem átlátható, ellenőrizhető és számon kérhető működése teszi erőssé. Hiba volna helyeselni a politikai szabadságjogok szűkítését abban a hitben, hogy ez kell a szélsőjobb margóra szorításához. Sajóbábony – ahol a rendőrség a Jobbik és a gárda megjelenése által felzaklatott romák ellen magyarellenes izgatás címén is vizsgálatot folytat – megmutatta, hogy az efféle megszorítások gyakran előbb sújtják a védtelen kisebbségeket, mint azokat, akik ellen a védelmi intézményt kitalálták. A szólást, gyülekezést és egyesülést szabályozó törvényeink alapjában beváltak; pontosításukra szükség van, szigorításuk azonban veszélyes volna. Védeni kell az AB-t és általában az alkotmányos hatalommegosztást is.
A második pont a gazdaságiválság-kezelés és a reformok ügye. Ha a
Fidesz azt tenné kormányon, amit ellenzékben megígért, felelős ellenzék
nem tehet mást, mint hogy rámutat e politika veszélyeire, és határozott
fordulatot követel.
A harmadik pont a szociális kérdés, azon
belül a társadalom alá szorult romák helyzetének kérdése. Nyilvánvaló,
hogy a nyílt rasszizmust el kell utasítani, de elvetendők azok az
álmegoldások is, melyek a mélyszegénység viszonyain semmit nem
változtatnak, arra azonban jók, hogy helyi hatalmasságok
kényének-kedvének szolgáltassák ki és stigmatizálják a célcsoporthoz
tartozó embereket. Olyan ötletekre gondolok, mint a szociális kártya
vagy a „segély helyett közmunkát” jellegű programok.
Végül a
szomszédsági kérdés: ellen kell állni a „határokon átívelő
nemzetegyesítés” jelszavának, annak a törekvésnek, mely a határainkon
belül és kívül élő magyarok etnikai és kulturális közösségét politikai
és jogi közösséggé transzformálná. Világossá kell tenni: a magyar állam
akkor tesz eleget a határon túli magyarok iránt vállalt felelősségének,
ha abban segíti őket, hogy magyarként saját hazájuk egyenrangú polgárai
lehessenek.
Képes lesz-e a majdani ellenzék e jelzőkarók
lecövekelésére? Az MSZP mai állapota nem biztató. A közjogi
berendezkedés és a szabadságjogok ügyében mindig is kétlelkű volt, és
az volt a kapitalizmussal szemben is; a kormányaihoz fűződő reformokat
soha nem tudta büszkén vállalni, most éppen megtagadni készül őket;
tőle ered a segélyezésnél költségesebb, a foglalkoztatási gondokon
azonban semmit nem enyhítő közmunkaprogram; annak idején megszavazta a
státustörvényt, most pedig a kettős állampolgárság ideájával
játszadozik.
Az MDF, ha bejut a parlamentbe, a válságkezelés és
a reformok ügyében várhatóan ki fog tartani. Álláspontját azonban
minden más kérdésben sűrű homály fedi, a sötétségből pedig olykor
meghökkentő ötletek bugyognak elő; legutóbb épp a „monoki modell”
törvényerőre emelése érdekében hirdetett a párt országos népi
kezdeményezést.
Most kezd csak megmutatkozni, mekkora bajt okozott az SZDSZ azzal, hogy szétverte önmagát.
A
következő ciklus egyik nagy kérdése lesz, hogy megüresedő helyén –
egyelőre parlamenten kívüli tömörülésként – újjá tud-e szerveződni a
magyar politikai liberalizmus. Nagy és egyelőre nyitott kérdés az is,
hogy az MSZP hol fog megállapodni választási veresége után: folytatja-e
a sodródást az előző évek „neoliberális” gazdaságpolitikájának
megtagadása – a gazdasági populizmus – és a jobboldali
„nemzetpolitikával” való azonosulás felé, vagy új alapokon újrakezdi a
kísérletet a modernizálódásra; esetleg több pártra oszlik.
A harmadik köztársaság válságban van.
Némelyek már a nekrológját írják.
A
válság azonban nem a vég, hanem az az állapot, amikor eldől, hogy a
beteg meghal, vagy elindul a gyógyulás útján. Nem a végbúcsúnak jött el
az ideje, hanem a lehetőségek felmérésének és a cselekvésnek.
KIS JÁNOS
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A köztársaság válsága
Válságkezelés és növekedés - kormányzati stratégia
" Azt szeretném, ha Magyarország megértené, hogy a válság idején a kormány első számú kötelessége, hogy megóvja az ország pénzügyi és gazdasági stabilitását" - hangoztatta a kormányfő
Magyarország sem vonhatja ki magát a világméretű válság hatásai alól