Magyar szocialista párt: A köztársaság válsága

Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 242 fő
  • Képek - 260 db
  • Videók - 214 db
  • Blogbejegyzések - 364 db
  • Fórumtémák - 89 db
  • Linkek - 84 db

Üdvözlettel,

Magyar Szocialista Párt vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 242 fő
  • Képek - 260 db
  • Videók - 214 db
  • Blogbejegyzések - 364 db
  • Fórumtémák - 89 db
  • Linkek - 84 db

Üdvözlettel,

Magyar Szocialista Párt vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 242 fő
  • Képek - 260 db
  • Videók - 214 db
  • Blogbejegyzések - 364 db
  • Fórumtémák - 89 db
  • Linkek - 84 db

Üdvözlettel,

Magyar Szocialista Párt vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 242 fő
  • Képek - 260 db
  • Videók - 214 db
  • Blogbejegyzések - 364 db
  • Fórumtémák - 89 db
  • Linkek - 84 db

Üdvözlettel,

Magyar Szocialista Párt vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Bár némelyek már a harmadik köztársaság nekrológját írják, nincs még elveszve a modern, demokratikus és toleráns Magyarország ügye – állítja cikkünk filozófus szerzője, aki a rendszerváltás idején, 1990–1991-ben az SZDSZ elnöke volt.

 

Magyarország immár húsz éve demokratikus jogállam. Alkotmányunk védi az emberi jogokat. A végrehajtó hatalmat a parlamentnek rendeli alá. A politikai felelősséget nem viselő köztársasági elnököt politikai hatalommal sem ruházza föl. A népképviseleti Országgyűlés fölé nem telepít korporatív második kamarát. A mindenkori többség számára hatalmat biztosít a kormányzáshoz, miközben a kisebbséget garanciákkal védi a „többség zsarnoksága” ellen. Alkalmas rá, hogy demokratikus közösséggé egyesítse az állam polgárait.

És mégis, mióta a köztársasági alkotmány alatt élünk, folyamatosan távolodunk a demokratikus közösség ideáljától, melyet ez magában foglal. A pártharcok hideg polgárháborúvá fajultak. A közéletet eluralta a gyanakvás és gyűlölködés, megmérgezve a nyilvánosság levegőjét, kiölve a parlamenti politika szereplőiből a képességet, hogy együttműködjenek a csak hosszabb távon megoldható feladatok elvégzésében, és önmérsékletet tanúsítsanak a rövid távú feszültségek kezelése kapcsán. Ez mindinkább megbénította a demokratikus politikát.

Szabályozni kellett volna a párt- és kampányfinanszírozást, megakadályozandó, hogy a pártok szervezetileg süllyedjenek bele a korrupció mocsarába. Regionalizálni kellett volna a közigazgatást, karcsúsítani az önkormányzati rendszert. Meg kellett volna reformálni az államháztartást – s vele az egész gazdaságot – túlterhelő közszolgáltatásokat; át kellett volna alakítani az adók szerkezetét és csökkenteni a mértéküket, szembe kellett volna nézni a tartóssá váló munkanélküliség jelenségével, egész régiók végzetes lecsúszásával, és mindenekelőtt a cigánykérdéssel, mely mára a köztársaság botrányává vált.

Ezek a feladatok rendre elvégzetlenül maradtak, ami aláásta a demokrácia támogatottságát. Terjed a rendpártiság, a kapitalizmusellenesség, a bezárkózásra való hajlam. Erősödőben az antiszemitizmus és a romaellenes indulatok. Az intézményekbe vetett bizalom elszivárog.

 

A pártszerkezet erőteljes jobbratolódása előtt állunk, s ez a közjogi berendezkedés felforgatásához vezethet. A következő választásokon kétharmados vagy annál is nagyobb többséget szerezhet a Fidesz; az MSZP nagy pártból közepes méretű párttá zsugorodhat, az SZDSZ eltűnhet a parlamentből, s egy nyíltan rasszista, agresszív szélsőjobboldali tömörülés kerülhet be helyette. A kormányzásra esélyes párt elnöke szerint a rendszerváltás alkotmánya „technokrata szabályhalmaz”, melyben nincs semmi tiszteletre méltó; a párt köreiből az államfői hatalom kiterjesztéséről, az AB hatásköreinek szűkítéséről, a politikai szabadságjogok megszorításáról hallani.

A köztársaság mind nyilvánvalóbb válságát sokan a magyar történelem hosszú távú torzulásaival hozzák összefüggésbe. Értelmezésük szerint annyi történt, hogy a szovjet birodalom összeomlását követően Magyarország megkezdte visszasodródását régi helyére, az európai perifériára, a kapitalizmus és a demokrácia megemésztésére képtelen, az egyszerre gyönge és túlburjánzó államnak kiszolgáltatott, diktatúrára és nacionalizmusra hajlamos társadalmak közé. A köztársasági alkotmányt nem a magyar népre szabták, és le is foszlik róla.

Ez a leírás pontos képet ad a veszélyről, mellyel az ország 1989 után szembekerült. De nem tárja föl a perifériára sodródás okait, és így azt a hamis képzetet kelti, mintha a modern, demokratikus és toleráns Magyarország ügye eleve bukásra lett volna ítélve.

Valójában még ma sem veszett el.

Ha meg akarjuk érteni, mi ad esélyt válságának meghaladására, előbb a válság okaira kell rálátást szereznünk. A rendszerváltás után az ország egyszerre került szembe két különböző idősíkhoz tartozó politikai problémával. Az egyik a jelen feladata volt: létrehozni a globalizálódó világgazdasághoz felzárkózni képes kapitalista piac, valamint az euroatlanti államközösségbe beilleszkedni képes alkotmányos demokrácia intézményeit. A másik feladat a múltból maradt ránk. Megoldása évtizedekkel korábban, legkésőbb a második világháború után lett volna esedékes. Akkor azonban erőszakkal félretolták.

1944–1945-ben a hagyományos magyar jobboldal megbukott. A „történelmi osztály” katasztrófába vezette az országot, és a katasztrófa őt magát is elsodorta. Ilyen súlyos vereség rendes körülmények közt mélyreható önvizsgálatot szokott elindítani. Csakhogy a „történelmi osztály” már 1946–1947 rövid életű, megszorított demokráciájában sem jelenhetett meg önálló politikai erőként, a sztálinista diktatúra éveiben pedig üldöztetés jutott osztályrészül tagjainak. Igaz, a kádári konszolidáció számukra is lehetővé tette, hogy a realitásokkal megalkudva élhetőbb életre rendezkedjenek be. De ha elfogadták is a felkínált alkut, identitásuk feladása nélkül nem oldódhattak föl az úgynevezett közmegegyezésben. A kommunistákat változatlanul hatalombitorlóknak, önmagukat jogos örökségükből kiszorított áldozatoknak tekintették. Az ország szovjetesítése és az elnyomás nem csak gyakorlatilag tette lehetetlenné a nyilvános önvizsgálatot; a látszat szerint még igazolta is a „történelmi osztály” világszemléletét és politikáját.

Amikor eljött a rendszerváltás, az új jobboldal hangadó körei oda tértek viszsza, ahol a régi abbahagyni kényszerült. De immár nem történelmünk egyik legszörnyűbb kataklizmájáért felelős vesztesként, hanem a kommunista diktatúra bukásának revánsra vágyó nyerteseként. Újra elővehették a háború előtti „keresztény középosztály” hiedelmét, mely szerint a magyar jobboldal kitüntetett kapcsolatban áll a nemzet lényegével, és történelmi jogon hivatott az ország vezetésére. Nem kellett szembenézniük a Trianonnal kapcsolatos sérelmi politikájuk következményeivel. Nem kellett felülvizsgálniuk a kapitalizmus – a piac, a verseny s kivált a banktőke – iránti ambivalens érzelmeiket, a magyar liberális hagyománnyal szemben táplált ellenszenvüket, sem azt a hajlandóságot, hogy ellenérzéseik és félelmeik tárgyát a zsidóság képében személyesítsék meg.

 

Egyik kormány sem gyakorolt gesztusokat
google_ad_client = "pub-1094437899690041";/* 120x240 A */google_ad_slot = "9975279082";google_ad_width = 120;google_ad_height = 240;google_protectAndRun("ads_core.google_render_ad", google_handleError, google_render_ad);

A szélsőjobb jelszavait délibábosnak tartották, de morális és politikai vészcsengőik – tisztelet a kivételeknek – nem kapcsoltak be az árpádsávos zászló alatt masírozók láttán. A fő politikai törésvonalat nem a jobboldali radikalizmus és a demokratikus pártok összessége közt látták és látják ma is, hanem egyfelől a „kommunisták”, másfelől a „nemzeti oldal” között.

A baloldali véleményformálók viszonya a múlthoz bonyolultabb, de sok tekintetben szintén anakronisztikus. Ennek felemássága is az 1945-ös fordulatig vezethető vissza. A földosztásban, a nemesi címek eltörlésében, a köztársasági államformában a baloldal helyesen látott fél évszázad múltán is vállalható, új kezdetet. Ám közben nem tudott mit kezdeni azzal, hogy 1945 egyszersmind az ország évtizedekre szóló szovjet megszállását is magával hozta, s hogy a megszállók támogatását élvező kommunista párt kisebbségből is maga alá gyűrte a második köztársaságot.

Fidesz-tüntetés 2002-ben. Piros lap
© Fazekas István

Kétségtelen, a rá következő sztálinista diktatúrát már egyértelműen megtagadta. Az 1956-os forradalomról azonban legszívesebben megfeledkezett volna, miként a forradalom leveréséről és az azt követő megtorlásról is. Szerette volna úgy látni, mintha a régi rend a kádári konszolidációval vette volna kezdetét, melyet hajlamos valamiféle aranykorként idealizálni. Annyit vett észre belőle, hogy Kádárék hagyták boldogulni a kisembert, miközben elindítottak egy reformfolyamatot, mely az országot lakhatóbbá tette, és fokozatosan elvezetett a demokratikus átmenethez.

Ebben a beállításban az antikommunizmus egyet jelent a demokrácia elutasításával. A fő politikai törésvonal nem a pártállami rezsim és a demokratikus jogállam közt húzódik, hanem egyfelől az antifasiszták, másfelől az újnácik és a velük lelki közösségben lévő jobboldal között, mely azáltal, hogy nem hajlandó elhatárolódni a szélsőjobbtól, kívül helyezi magát a demokrácia keretein.

Az ezredforduló magyar politikájának tengelyébe a 20. század közepének feldolgozatlan eszmei konfliktusai kerültek. Ez torz megvilágításba helyezte a jelen alternatíváiról folytatott vitát, s egyszersmind akadályozta a múlt örökségével való szembenézést. Mindkét tábor a másikat akarta szembesíteni előéletével, és a szembesítési kísérleteket mindkét tábor úgy értelmezte, mint stratégiai manővert az ő sarokba szorítására. Mindkét oldal legsötétebb gyanúit vélte igazolva látni a másik szavaiban és viselkedésében. Nem úgy tekintettek egymásra, mint akik a parlamenti többségért versenyezve is együtt tartják fönn a köztársaság alkotmányos berendezkedését, hanem mint halálos fenyegetésre.

Konfrontációjuk ezért terméketlen volt; nem a múlt feldolgozásához vezetett, hanem a jobboldal folyamatos radikalizálódásához és a baloldal növekvő elbizonytalanodásához. Ez bénította meg a demokratikus politikát, ez tette képtelenné a politikai osztályt az ország előtt álló problémák azonosítására és megoldására.

HVG

A rendszerváltás pillanatában létezett egy harmadik pólus is, a liberálisok, akik sem horthysta, sem kádárista nosztalgiákat nem tápláltak. Az 1994-es választások azonban megmutatták, hogy a liberális oldal nem képes önmagában választást nyerni Magyarországon. A Fidesz jobboldali fordulatot vett, benyomult az összeroskadt MDF üresen maradt helyére, elhódította véleményformáló köreit, átvette retorikáját. Az SZDSZ pedig, miközben megmaradt liberális pártnak, elfogadta a baloldal koalíciós ajánlatát. A szabaddemokraták szemében a koalíciókötés ténye azt fejezte ki, hogy az MSZP minden hibájával együtt a demokratikus pártok egyike, mellyel egy rendszerváltó párt meg tud állapodni közösen vállalható kormányprogramban. Mint minden valódi koalíció, ez is kompromisszumon alapult, egy szocialista és egy liberális identitású párt közti megegyezésen. A jobboldal azonban nem fogadta el, hogy két demokratikus párt kompromisszumáról volna szó. Azt olvasta ki a balközép koalíció létrejöttéből, hogy az SZDSZ soha nem is volt rendszerváltó párt. Már két világháború közti elődjei is abban a bizarr konstrukcióban gondolkodtak, mely szerint liberalizmus és bolsevizmus a magyar nemzet elleni világméretű szövetkezés részesei. Nyilván összetartoztak akkor is, amikor a kommunistáké volt minden hatalom, a majdani liberálisok pedig a demokratikus ellenzéket alkották. Az SZDSZ eszköztelennek bizonyult e hamis konstrukcióval szemben. Befejeződött a magyar politika kettészakadása, megszilárdult az az anakronisztikus törésvonal, mely a következő másfél évtized politikai küzdelmeit uralta.

A következmények akkor kezdtek beérni, amikor a jobboldal – ezúttal már a Fidesz hegemóniája alatt – másodszor került kormányra. A rendszerváltást követő első két kormány még tett kísérleteket arra, hogy ellenzékével partneri viszonyt teremtsen. Az Antall-kormány fontos parlamenti tisztségeket engedett át az ellenzéknek, és hozzájárult, hogy a rádió és televízió, az MTI, valamint a nemzeti bank elnökét az ellenzékkel való előzetes konzultáció alapján nevezzék ki. A Horn-kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy nem használja ki kétharmadosnál is nagyobb parlamenti többségét az ellenzék nélküli alkotmányozásra. Olyan házszabályt fogadott el, mely erős jogokat biztosított az ellenzéknek; egyebek közt lehetővé tette, hogy a képviselők húsz százalékának kezdeményezésére vizsgálóbizottságok álljanak fel. Együttműködött a kormánypárti visszaéléseket feltáró Tocsik-bizottsággal.

Egyik kormány sem volt következetes a partneri gesztusok gyakorlásában. Az MDF rövid időn belül durva támadásba kezdett a konszenzussal kinevezett vezetők ellen, előbb a jegybankelnököt menesztették, majd lemondatták a rádió és a tévé elnökét, dúlt a kultúrharc, kitört a médiaháború. A Horn-kormány ilyen éles kanyart soha nem vett, de szintén voltak kisiklásai.

Az Orbán-kormány mindkét elődjétől különbözött abban, hogy az első perctől megüzente: egyáltalán nem igényli a partneri viszonyt a másik oldallal. Minden ellenzéki kezdeményezésű vizsgálóbizottság működését lehetetlenné tették. A házszabály szövegének megerőszakolásával áttértek a háromhetenkénti ülésezésre. Szakítottak az évenkénti költségvetés gyakorlatával. Alákérdezős álinterpellációk sorával vették el az időt a kormány elszámoltatását szolgáló valódi interpellációktól. Ellenzéki delegátusok nélkül működtették a közmédiát felügyelő kuratóriumokat.

Amikor aztán csekély különbséggel ugyan, de alulmaradtak a 2002. évi választásokon, olyat tettek, amit ellenzék korábban nem. Meglebegtették, hogy az eredmény törvénytelen, és híveiket az utcára szólították. Orbán Viktor a parlamenti politika kereteit feszegető polgári körös mozgalmat hívott életre. „Mi nem leszünk ellenzékben – mondta a Várban összegyűlt híveinek –, mert a haza nem lehet ellenzékben”; ellenfeleinek kormányra kerülését a török és a tatár dúlásához hasonlította.

Innen már csak alapos megújulás húzhatta volna vissza a jobboldalt. Ez nem következett be, amiért azonban – és még sok minden másért, ami a következő hét évben történt – a baloldalt is súlyos felelősség terheli.

A Medgyessy-kormány az „árokbetemetés” ajánlatával próbálta leszerelni a felizgatott jobboldali szavazókat. Ez ésszerű stratégia is lehetett volna, ha a győztes nyugalmával hirdetik meg. Csakhogy a kormányzó koalíciót megbabonázta a félelem. Képtelen volt a demokratikus politika normáinak megfelelően kezelni a D-209-es botrányt, ami tovább apasztotta amúgy is megcsappant önbizalmát. Nem volt mersze felülvizsgálni a Fidesz-kormány megalapozatlan jóléti vállalásait. Nem merte elnapolni saját, ugyancsak tarthatatlan ígéreteinek teljesítését. Fázott a Horn-kormány idején megkezdett, ám az Orbán-kormány által leállított reformok folytatásától. Ahhoz sem volt ereje, hogy még a ciklus letelte előtt beismerje: a „jóléti rendszerváltásért” az állam külső eladósodásával kell fizetni, az pedig nem folytatható tovább.

Vásárolt magának négy év viszonylagos nyugalmat, és négy év vesszőfutással fizetett érte.

2002-ben csak egy hajszál választotta el a jobboldalt a győzelemtől, a baloldalt a vereségtől. Ez minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy a magát az ország természetes vezető erejének érző jobboldal ne higgyen a szemének az eredmény kihirdetésekor, a baloldal pedig megrettent a kudarcába beletörődni képtelen ellenfél utcára tóduló híveitől.

Pedig abban az évben csak továbbhaladt az 1998-ban elindult tendencia: a két nagy párt szavazatszerző képessége kezdett megállapodni, méghozzá szinte pontosan ugyanazon a szinten. Ez a trend 2006-ban is folytatódott. Úgy tűnt, hogy tartós erőegyensúly van kialakulóban a két oldal között.

A látszat azonban csalóka volt. Már a 2002. évi eredmények elemzése megmutatta, hogy az egyensúly felettébb borulékony. Ugyanis – politikai arculatuk anakronizmusa következtében – mind az MSZP, mind a Fidesz szavazótábora kedvezőtlen összetétellel konszolidálódott. Az MSZP közel került ahhoz, hogy beszoruljon az ország elmaradott régióiba és az idős, nyugdíjas választók közé. A Fidesz pedig jó úton volt afelé, hogy a falusias-kisvárosias vidék pártjává váljon, s hogy sorsát a szélsőjobboldali érzelmű szavazók megtartásához kötve elveszítse az esélyt a közép visszaszerzésére. A kérdés csak az volt, hogy mikor – s melyik oldalon – billen meg a mérleg.

A második Gyurcsány-kormány története úgy is olvasható, mint egy rosszul időzített és rosszul végrehajtott kísérlet az MSZP szavazótáborának modernizálására. Gyurcsány ambiciózus reformokat hirdetett meg, s felszólította pártját, hogy válasszon Nagy Imre és Kádár János között. Tette ezt azzal a nyilvánvaló céllal, hogy új választói rétegekre – a modern, világias, iskolázott, nagyvárosi szavazókra – helyezze át a baloldal társadalmi bázisát, akár azon az áron is, hogy a régi szocialista törzsválasztók egy részét elveszíti. Ám minderre épp akkor került sor, amikor a miniszterelnök szavahihetősége megrendült.

A 2006. évi választások után nem lehetett tovább halogatni a költségvetési hiány leépítését. A közvéleményt sokként érte a bejelentés, hogy vége a kövér esztendőknek. Az emberek úgy érezték, becsapták őket, amit aztán az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülésekor a kormányfő szájából is hallhattak. Ilyen körülmények közt a reformoknak akkor is csekély esélyük lett volna a sikerre, ha alaposan elő lettek volna készítve, ha a nagyobbik kormánypárt egységesen mögöttük áll, s ha a vezető ellenzéki párt nem mozgat meg minden követ a meghiúsításuk érdekében.

Az MSZP valóban elveszítette hagyományos szavazóinak számottevő részét, anélkül azonban, hogy új szavazókat szerzett volna. Koalíciós partnere, az SZDSZ pedig szétesett.

Címkék: kis jános magyar köztársaság magyarország

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Nem is tudom, hogy a Köztársaság van e válságban, vagy a bal oldal?Miért van széthúzás a pártban? Miért szivárgott ki és kinek az érdeke volt kiszivárogtatni az öszödi beszédet? Miért csak bizonyos mondatok, szavak kerültek ki, ha már kikerült, és miért nem az egész beszéd.
Akkor talán nem járatódott volna le annyira a bal oldal.
Nem is tudom, hogy most e megszorítások után mit tud tenni a baloldal. Lehet, hogy belefáradt a kormányzásba és azért engedi át a lehetőséget az ellenzéknek. Mert ha ők kerülnek hatalomra a következő választásokon, ők sem tudnak mást csinálni, mint folytatni, amit ez a szakértői kormány elkezdett.
Ez a világválság miatt az országok ipara úgy dőlt össze, mint valami kártyavár. Ami egymásra volt építve. Sajnos ez nagyon érzékenyen érintette hazánk gazdaságát is. A megszorítások mellett ez nekünk nagyon rosszkor jött. Sokan azt mondják, hogy nem termelő beruházásra költöttünk el sok pénzt. (útépítés és egyé beruházások) De ki tudja megmondani, hogy mi az a termék, amit gyártani, de főleg eladni tudunk.Beszállítói voltunk a külföldi nagyvállalatoknak, amelyeknek tönkrement gazdaságai magukkal rántottak minket is.Szerintem egy erős dolgos embernek nincs szomorúbb annál, hogy nincs munkahelye és nem tud dolgozni. Szerintem a magyar ember szeret és tud is dolgozni. És ha elmondják neki, érthetően, megérti, hogy milyen nehéz helyzetben van a gazdaság. De, azok az események, ami a BKV-nál is történtek, -súlyos összegek kifizetése, a korrupció, - megrendíti az emberek bizalmát, az ország vezetőivel szemben.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu