Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Bár némelyek már a harmadik köztársaság nekrológját írják, nincs még elveszve a modern, demokratikus és toleráns Magyarország ügye – állítja cikkünk filozófus szerzője, aki a rendszerváltás idején, 1990–1991-ben az SZDSZ elnöke volt.
Magyarország immár húsz éve demokratikus jogállam. Alkotmányunk védi az
emberi jogokat. A végrehajtó hatalmat a parlamentnek rendeli alá. A
politikai felelősséget nem viselő köztársasági elnököt politikai
hatalommal sem ruházza föl. A népképviseleti Országgyűlés fölé nem
telepít korporatív második kamarát. A mindenkori többség számára
hatalmat biztosít a kormányzáshoz, miközben a kisebbséget garanciákkal
védi a „többség zsarnoksága” ellen. Alkalmas rá, hogy demokratikus
közösséggé egyesítse az állam polgárait.
És mégis, mióta a
köztársasági alkotmány alatt élünk, folyamatosan távolodunk a
demokratikus közösség ideáljától, melyet ez magában foglal. A
pártharcok hideg polgárháborúvá fajultak. A közéletet eluralta a
gyanakvás és gyűlölködés, megmérgezve a nyilvánosság levegőjét, kiölve
a parlamenti politika szereplőiből a képességet, hogy együttműködjenek
a csak hosszabb távon megoldható feladatok elvégzésében, és
önmérsékletet tanúsítsanak a rövid távú feszültségek kezelése kapcsán.
Ez mindinkább megbénította a demokratikus politikát.
Szabályozni
kellett volna a párt- és kampányfinanszírozást, megakadályozandó, hogy
a pártok szervezetileg süllyedjenek bele a korrupció mocsarába.
Regionalizálni kellett volna a közigazgatást, karcsúsítani az
önkormányzati rendszert. Meg kellett volna reformálni az
államháztartást – s vele az egész gazdaságot – túlterhelő
közszolgáltatásokat; át kellett volna alakítani az adók szerkezetét és
csökkenteni a mértéküket, szembe kellett volna nézni a tartóssá váló
munkanélküliség jelenségével, egész régiók végzetes lecsúszásával, és
mindenekelőtt a cigánykérdéssel, mely mára a köztársaság botrányává
vált.
Ezek a feladatok rendre elvégzetlenül maradtak, ami
aláásta a demokrácia támogatottságát. Terjed a rendpártiság, a
kapitalizmusellenesség, a bezárkózásra való hajlam. Erősödőben az
antiszemitizmus és a romaellenes indulatok. Az intézményekbe vetett
bizalom elszivárog.
A pártszerkezet erőteljes jobbratolódása
előtt állunk, s ez a közjogi berendezkedés felforgatásához vezethet. A
következő választásokon kétharmados vagy annál is nagyobb többséget
szerezhet a Fidesz; az MSZP nagy pártból közepes méretű párttá
zsugorodhat, az SZDSZ eltűnhet a parlamentből, s egy nyíltan rasszista,
agresszív szélsőjobboldali tömörülés kerülhet be helyette. A
kormányzásra esélyes párt elnöke szerint a rendszerváltás alkotmánya
„technokrata szabályhalmaz”, melyben nincs semmi tiszteletre méltó; a
párt köreiből az államfői hatalom kiterjesztéséről, az AB hatásköreinek
szűkítéséről, a politikai szabadságjogok megszorításáról hallani.
A
köztársaság mind nyilvánvalóbb válságát sokan a magyar történelem
hosszú távú torzulásaival hozzák összefüggésbe. Értelmezésük szerint
annyi történt, hogy a szovjet birodalom összeomlását követően
Magyarország megkezdte visszasodródását régi helyére, az európai
perifériára, a kapitalizmus és a demokrácia megemésztésére képtelen, az
egyszerre gyönge és túlburjánzó államnak kiszolgáltatott, diktatúrára
és nacionalizmusra hajlamos társadalmak közé. A köztársasági alkotmányt
nem a magyar népre szabták, és le is foszlik róla.
Ez a leírás
pontos képet ad a veszélyről, mellyel az ország 1989 után szembekerült.
De nem tárja föl a perifériára sodródás okait, és így azt a hamis
képzetet kelti, mintha a modern, demokratikus és toleráns Magyarország
ügye eleve bukásra lett volna ítélve.
Valójában még ma sem veszett el.
Ha
meg akarjuk érteni, mi ad esélyt válságának meghaladására, előbb a
válság okaira kell rálátást szereznünk. A rendszerváltás után az ország
egyszerre került szembe két különböző idősíkhoz tartozó politikai
problémával. Az egyik a jelen feladata volt: létrehozni a globalizálódó
világgazdasághoz felzárkózni képes kapitalista piac, valamint az
euroatlanti államközösségbe beilleszkedni képes alkotmányos demokrácia
intézményeit. A másik feladat a múltból maradt ránk. Megoldása
évtizedekkel korábban, legkésőbb a második világháború után lett volna
esedékes. Akkor azonban erőszakkal félretolták.
1944–1945-ben a
hagyományos magyar jobboldal megbukott. A „történelmi osztály”
katasztrófába vezette az országot, és a katasztrófa őt magát is
elsodorta. Ilyen súlyos vereség rendes körülmények közt mélyreható
önvizsgálatot szokott elindítani. Csakhogy a „történelmi osztály” már
1946–1947 rövid életű, megszorított demokráciájában sem jelenhetett meg
önálló politikai erőként, a sztálinista diktatúra éveiben pedig
üldöztetés jutott osztályrészül tagjainak. Igaz, a kádári konszolidáció
számukra is lehetővé tette, hogy a realitásokkal megalkudva élhetőbb
életre rendezkedjenek be. De ha elfogadták is a felkínált alkut,
identitásuk feladása nélkül nem oldódhattak föl az úgynevezett
közmegegyezésben. A kommunistákat változatlanul hatalombitorlóknak,
önmagukat jogos örökségükből kiszorított áldozatoknak tekintették. Az
ország szovjetesítése és az elnyomás nem csak gyakorlatilag tette
lehetetlenné a nyilvános önvizsgálatot; a látszat szerint még igazolta
is a „történelmi osztály” világszemléletét és politikáját.
Amikor
eljött a rendszerváltás, az új jobboldal hangadó körei oda tértek
viszsza, ahol a régi abbahagyni kényszerült. De immár nem történelmünk
egyik legszörnyűbb kataklizmájáért felelős vesztesként, hanem a
kommunista diktatúra bukásának revánsra vágyó nyerteseként. Újra
elővehették a háború előtti „keresztény középosztály” hiedelmét, mely
szerint a magyar jobboldal kitüntetett kapcsolatban áll a nemzet
lényegével, és történelmi jogon hivatott az ország vezetésére. Nem
kellett szembenézniük a Trianonnal kapcsolatos sérelmi politikájuk
következményeivel. Nem kellett felülvizsgálniuk a kapitalizmus – a
piac, a verseny s kivált a banktőke – iránti ambivalens érzelmeiket, a
magyar liberális hagyománnyal szemben táplált ellenszenvüket, sem azt a
hajlandóságot, hogy ellenérzéseik és félelmeik tárgyát a zsidóság
képében személyesítsék meg.
Egyik kormány sem gyakorolt gesztusokat
google_ad_client = "pub-1094437899690041";/* 120x240 A */google_ad_slot = "9975279082";google_ad_width = 120;google_ad_height = 240;google_protectAndRun("ads_core.google_render_ad", google_handleError, google_render_ad); |
A szélsőjobb jelszavait
délibábosnak tartották, de morális és politikai vészcsengőik –
tisztelet a kivételeknek – nem kapcsoltak be az árpádsávos zászló alatt
masírozók láttán. A fő politikai törésvonalat nem a jobboldali
radikalizmus és a demokratikus pártok összessége közt látták és látják
ma is, hanem egyfelől a „kommunisták”, másfelől a „nemzeti oldal”
között.
A baloldali véleményformálók viszonya a múlthoz
bonyolultabb, de sok tekintetben szintén anakronisztikus. Ennek
felemássága is az 1945-ös fordulatig vezethető vissza. A földosztásban,
a nemesi címek eltörlésében, a köztársasági államformában a baloldal
helyesen látott fél évszázad múltán is vállalható, új kezdetet. Ám
közben nem tudott mit kezdeni azzal, hogy 1945 egyszersmind az ország
évtizedekre szóló szovjet megszállását is magával hozta, s hogy a
megszállók támogatását élvező kommunista párt kisebbségből is maga alá
gyűrte a második köztársaságot.
Fidesz-tüntetés 2002-ben. Piros lap
© Fazekas István
|
Kétségtelen,
a rá következő sztálinista diktatúrát már egyértelműen megtagadta. Az
1956-os forradalomról azonban legszívesebben megfeledkezett volna,
miként a forradalom leveréséről és az azt követő megtorlásról is.
Szerette volna úgy látni, mintha a régi rend a kádári konszolidációval
vette volna kezdetét, melyet hajlamos valamiféle aranykorként
idealizálni. Annyit vett észre belőle, hogy Kádárék hagyták boldogulni
a kisembert, miközben elindítottak egy reformfolyamatot, mely az
országot lakhatóbbá tette, és fokozatosan elvezetett a demokratikus
átmenethez.
Ebben a beállításban az antikommunizmus egyet jelent
a demokrácia elutasításával. A fő politikai törésvonal nem a pártállami
rezsim és a demokratikus jogállam közt húzódik, hanem egyfelől az
antifasiszták, másfelől az újnácik és a velük lelki közösségben lévő
jobboldal között, mely azáltal, hogy nem hajlandó elhatárolódni a
szélsőjobbtól, kívül helyezi magát a demokrácia keretein.
Az
ezredforduló magyar politikájának tengelyébe a 20. század közepének
feldolgozatlan eszmei konfliktusai kerültek. Ez torz megvilágításba
helyezte a jelen alternatíváiról folytatott vitát, s egyszersmind
akadályozta a múlt örökségével való szembenézést. Mindkét tábor a
másikat akarta szembesíteni előéletével, és a szembesítési kísérleteket
mindkét tábor úgy értelmezte, mint stratégiai manővert az ő sarokba
szorítására. Mindkét oldal legsötétebb gyanúit vélte igazolva látni a
másik szavaiban és viselkedésében. Nem úgy tekintettek egymásra, mint
akik a parlamenti többségért versenyezve is együtt tartják fönn a
köztársaság alkotmányos berendezkedését, hanem mint halálos
fenyegetésre.
Konfrontációjuk ezért terméketlen volt; nem a múlt
feldolgozásához vezetett, hanem a jobboldal folyamatos
radikalizálódásához és a baloldal növekvő elbizonytalanodásához. Ez
bénította meg a demokratikus politikát, ez tette képtelenné a politikai
osztályt az ország előtt álló problémák azonosítására és megoldására.
HVG
|
A
rendszerváltás pillanatában létezett egy harmadik pólus is, a
liberálisok, akik sem horthysta, sem kádárista nosztalgiákat nem
tápláltak. Az 1994-es választások azonban megmutatták, hogy a liberális
oldal nem képes önmagában választást nyerni Magyarországon. A Fidesz
jobboldali fordulatot vett, benyomult az összeroskadt MDF üresen maradt
helyére, elhódította véleményformáló köreit, átvette retorikáját. Az
SZDSZ pedig, miközben megmaradt liberális pártnak, elfogadta a baloldal
koalíciós ajánlatát. A szabaddemokraták szemében a koalíciókötés ténye
azt fejezte ki, hogy az MSZP minden hibájával együtt a demokratikus
pártok egyike, mellyel egy rendszerváltó párt meg tud állapodni közösen
vállalható kormányprogramban. Mint minden valódi koalíció, ez is
kompromisszumon alapult, egy szocialista és egy liberális identitású
párt közti megegyezésen. A jobboldal azonban nem fogadta el, hogy két
demokratikus párt kompromisszumáról volna szó. Azt olvasta ki a
balközép koalíció létrejöttéből, hogy az SZDSZ soha nem is volt
rendszerváltó párt. Már két világháború közti elődjei is abban a bizarr
konstrukcióban gondolkodtak, mely szerint liberalizmus és bolsevizmus a
magyar nemzet elleni világméretű szövetkezés részesei. Nyilván
összetartoztak akkor is, amikor a kommunistáké volt minden hatalom, a
majdani liberálisok pedig a demokratikus ellenzéket alkották. Az SZDSZ
eszköztelennek bizonyult e hamis konstrukcióval szemben. Befejeződött a
magyar politika kettészakadása, megszilárdult az az anakronisztikus
törésvonal, mely a következő másfél évtized politikai küzdelmeit uralta.
A
következmények akkor kezdtek beérni, amikor a jobboldal – ezúttal már a
Fidesz hegemóniája alatt – másodszor került kormányra. A
rendszerváltást követő első két kormány még tett kísérleteket arra,
hogy ellenzékével partneri viszonyt teremtsen. Az Antall-kormány fontos
parlamenti tisztségeket engedett át az ellenzéknek, és hozzájárult,
hogy a rádió és televízió, az MTI, valamint a nemzeti bank elnökét az
ellenzékkel való előzetes konzultáció alapján nevezzék ki. A
Horn-kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy nem használja ki
kétharmadosnál is nagyobb parlamenti többségét az ellenzék nélküli
alkotmányozásra. Olyan házszabályt fogadott el, mely erős jogokat
biztosított az ellenzéknek; egyebek közt lehetővé tette, hogy a
képviselők húsz százalékának kezdeményezésére vizsgálóbizottságok
álljanak fel. Együttműködött a kormánypárti visszaéléseket feltáró
Tocsik-bizottsággal.
Egyik kormány sem volt következetes a
partneri gesztusok gyakorlásában. Az MDF rövid időn belül durva
támadásba kezdett a konszenzussal kinevezett vezetők ellen, előbb a
jegybankelnököt menesztették, majd lemondatták a rádió és a tévé
elnökét, dúlt a kultúrharc, kitört a médiaháború. A Horn-kormány ilyen
éles kanyart soha nem vett, de szintén voltak kisiklásai.
Az
Orbán-kormány mindkét elődjétől különbözött abban, hogy az első perctől
megüzente: egyáltalán nem igényli a partneri viszonyt a másik oldallal.
Minden ellenzéki kezdeményezésű vizsgálóbizottság működését
lehetetlenné tették. A házszabály szövegének megerőszakolásával
áttértek a háromhetenkénti ülésezésre. Szakítottak az évenkénti
költségvetés gyakorlatával. Alákérdezős álinterpellációk sorával vették
el az időt a kormány elszámoltatását szolgáló valódi interpellációktól.
Ellenzéki delegátusok nélkül működtették a közmédiát felügyelő
kuratóriumokat.
Amikor aztán csekély különbséggel ugyan, de
alulmaradtak a 2002. évi választásokon, olyat tettek, amit ellenzék
korábban nem. Meglebegtették, hogy az eredmény törvénytelen, és
híveiket az utcára szólították. Orbán Viktor a parlamenti politika
kereteit feszegető polgári körös mozgalmat hívott életre. „Mi nem
leszünk ellenzékben – mondta a Várban összegyűlt híveinek –, mert a
haza nem lehet ellenzékben”; ellenfeleinek kormányra kerülését a török
és a tatár dúlásához hasonlította.
Innen már csak alapos
megújulás húzhatta volna vissza a jobboldalt. Ez nem következett be,
amiért azonban – és még sok minden másért, ami a következő hét évben
történt – a baloldalt is súlyos felelősség terheli.
A
Medgyessy-kormány az „árokbetemetés” ajánlatával próbálta leszerelni a
felizgatott jobboldali szavazókat. Ez ésszerű stratégia is lehetett
volna, ha a győztes nyugalmával hirdetik meg. Csakhogy a kormányzó
koalíciót megbabonázta a félelem. Képtelen volt a demokratikus politika
normáinak megfelelően kezelni a D-209-es botrányt, ami tovább
apasztotta amúgy is megcsappant önbizalmát. Nem volt mersze
felülvizsgálni a Fidesz-kormány megalapozatlan jóléti vállalásait. Nem
merte elnapolni saját, ugyancsak tarthatatlan ígéreteinek teljesítését.
Fázott a Horn-kormány idején megkezdett, ám az Orbán-kormány által
leállított reformok folytatásától. Ahhoz sem volt ereje, hogy még a
ciklus letelte előtt beismerje: a „jóléti rendszerváltásért” az állam
külső eladósodásával kell fizetni, az pedig nem folytatható tovább.
Vásárolt magának négy év viszonylagos nyugalmat, és négy év vesszőfutással fizetett érte.
2002-ben
csak egy hajszál választotta el a jobboldalt a győzelemtől, a baloldalt
a vereségtől. Ez minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy a magát az
ország természetes vezető erejének érző jobboldal ne higgyen a szemének
az eredmény kihirdetésekor, a baloldal pedig megrettent a kudarcába
beletörődni képtelen ellenfél utcára tóduló híveitől.
Pedig
abban az évben csak továbbhaladt az 1998-ban elindult tendencia: a két
nagy párt szavazatszerző képessége kezdett megállapodni, méghozzá
szinte pontosan ugyanazon a szinten. Ez a trend 2006-ban is
folytatódott. Úgy tűnt, hogy tartós erőegyensúly van kialakulóban a két
oldal között.
A látszat azonban csalóka volt. Már a 2002. évi
eredmények elemzése megmutatta, hogy az egyensúly felettébb borulékony.
Ugyanis – politikai arculatuk anakronizmusa következtében – mind az
MSZP, mind a Fidesz szavazótábora kedvezőtlen összetétellel
konszolidálódott. Az MSZP közel került ahhoz, hogy beszoruljon az
ország elmaradott régióiba és az idős, nyugdíjas választók közé. A
Fidesz pedig jó úton volt afelé, hogy a falusias-kisvárosias vidék
pártjává váljon, s hogy sorsát a szélsőjobboldali érzelmű szavazók
megtartásához kötve elveszítse az esélyt a közép visszaszerzésére. A
kérdés csak az volt, hogy mikor – s melyik oldalon – billen meg a
mérleg.
A második Gyurcsány-kormány története úgy is olvasható,
mint egy rosszul időzített és rosszul végrehajtott kísérlet az MSZP
szavazótáborának modernizálására. Gyurcsány ambiciózus reformokat
hirdetett meg, s felszólította pártját, hogy válasszon Nagy Imre és
Kádár János között. Tette ezt azzal a nyilvánvaló céllal, hogy új
választói rétegekre – a modern, világias, iskolázott, nagyvárosi
szavazókra – helyezze át a baloldal társadalmi bázisát, akár azon az
áron is, hogy a régi szocialista törzsválasztók egy részét elveszíti.
Ám minderre épp akkor került sor, amikor a miniszterelnök
szavahihetősége megrendült.
A 2006. évi választások után nem
lehetett tovább halogatni a költségvetési hiány leépítését. A
közvéleményt sokként érte a bejelentés, hogy vége a kövér esztendőknek.
Az emberek úgy érezték, becsapták őket, amit aztán az őszödi beszéd
nyilvánosságra kerülésekor a kormányfő szájából is hallhattak. Ilyen
körülmények közt a reformoknak akkor is csekély esélyük lett volna a
sikerre, ha alaposan elő lettek volna készítve, ha a nagyobbik
kormánypárt egységesen mögöttük áll, s ha a vezető ellenzéki párt nem
mozgat meg minden követ a meghiúsításuk érdekében.
Az MSZP
valóban elveszítette hagyományos szavazóinak számottevő részét, anélkül
azonban, hogy új szavazókat szerzett volna. Koalíciós partnere, az
SZDSZ pedig szétesett.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A köztársaság válsága 2.
Válságkezelés és növekedés - kormányzati stratégia
" Azt szeretném, ha Magyarország megértené, hogy a válság idején a kormány első számú kötelessége, hogy megóvja az ország pénzügyi és gazdasági stabilitását" - hangoztatta a kormányfő
Magyarország sem vonhatja ki magát a világméretű válság hatásai alól