Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Szocialista Párt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Szocialista Párt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az utóbbi hetekben számos írás jelent meg a magyar sajtóban, amely a Gyurcsány-kormányok értékelését szubjektív szempontok alapján végezte el, kevesebb cikk foglalkozott az objektív tényekkel.
Egy tárgyilagos elemzés elvégzése érdekében a Napi gazdaság folyóirat egyes fontosabb
makroadatok rendszerváltás utáni alakulását vetette össze az egyes
kormányzati ciklusokban. Ezek alapján a Gyurcsány-kormányok
gazdaságpolitikájáról "abszolút", azaz nem más kormányokhoz képest
meghatározott értelemben kedvezőtlen kép rajzolódik ki (igaz, ez a kép
több szempontból is árnyalandó). A pozitívumoknál az állapítható meg,
hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején a GDP-arányos
költségvetési hiány jelentős mértékben csökkent. Igaz, ez valójában
kisebb mértékű, mint amit a kormányzati dokumentumok általában
említenek: a logikus kiindulópontot ugyanis nem a rekordhiányt hozó
2006-os év, hanem a kormányfő első teljes éve, 2005 és ennek
deficitszáma jelentheti.
Minden más tekintetben komoly "batyut"
vesz át a ma a kormányfői posztot várhatóan elnyerő Bajnai Gordon. A
legsúlyosabb örökséget az elszabadult államadósság jelentheti, igaz,
itt trendforduló várható, amennyiben néhány éves csúszással az adósság
is követheti majd a csökkenő deficitet. A másik komoly próbatétel a
reálgazdaságban várhat Bajnaira: az aktív munkaerő-állomány növelésénél
Gyurcsány és kormánya nem tudott érdemi előrelépést tenni, miközben a
munkanélküliség tartósan növekvő pályára állt, és ez a trend várhatóan
csak súlyosbodik. Ez már részben a GDP visszaesésére vezethető vissza,
ami az idén akár 6 százalék is lehet. Az infláció ezzel párhuzamosan
várható visszaesése ugyanakkor már Bajnai "számláján" jelenik majd meg,
mint jóváírás. Az "abszolút" versenyszámban tehát a Gyurcsány-kormányok
átlagos és a makroadatokban is tükröződő teljesítménye elmarad számos
elődjétől.
A számok azonban félrevezetők. Erre jó példa a
fogyasztó árszínvonal alakulása: a jegybanki függetlenség 2001-es
megerősítése óta a kormányzatnak kevés eszköze van a monetáris politika
befolyásolására, így az infláció alakulása is elsősorban a monetáris
tanács munkáját minősíthetné. Csakhogy a kormány például az áfakulcs
változtatásával rövid távon "sokkhatást" mérhet az inflációra, amelynek
ellensúlyozásában a monetáris politikának meg van kötve a keze. A
bonyodalmakat az is növeli, hogy az MSZP és az SZDSZ hívei éppenséggel
munícióként is használhatják azt a tényt, hogy az Orbán-kormány idején
- de a hozzájuk közel álló Surányi György vezénylete mellett - esett
jelentősen az árindex.
A GDP és a foglalkoztatás esetében nem
lehet eltekinteni attól a ténytől, hogy kis nyitott gazdaságként
Magyarország jelentős mértékben kiszolgáltatott a nemzetközi pénzügyi
és reálgazdasági folyamatoknak.
Az exportvezérelt növekedési modellben a belföldi termelés is elsősorban a külföldi konjunktúrától függ: a válság, illetve a fellendülés idején "mért" adatok csak korlátozottan vethetők össze. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy számos makrogazdasági intézkedés eredménye csak jelentős csúszással fejti ki gazdasági hatását, akkor már kifejezetten szkepszissel érdemes az összehasonlító táblázatot böngészni. Az Orbán-kormány 2002-ben már egy lassuló gazdaságot adott át a Medgyessy-kabinetnek, amely pedig egy csak további eladósodásból finanszírozható költségvetési kötelezettséggyűjteményt hagyományozott utódjára.
Történeti összevetésben pozitív fényben tűnhet fel az is, ami nem a Gyurcsány-kormány érdeme: az infláció évtizedes távlatban alacsony ugyan, de ennek szinten tartása nem azonos teljesítmény a korábbi időszakok csökkentésével, miközben a nemzetközi dekonjunktúra ellenére sem felejthető, hogy a szakértői becslésekből kirajzolódó potenciális növekedési ütem visszaesése a gazdaságpolitika hiányosságaira figyelmeztet.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az MSZP választmánya 2009. március 21.-22.-i tisztújító kongresszusa
Gyurcsárny-szárny, Bajnai-szárny, Mesterházy-szárny - mekkora a súlyuk a mai pártvezetésben?
az MSZP és az SZDSZ törvénytelen módon fogadtatta el a VI. kerület költségvetését
Bogár László: Az új kormánynak új alkut kell kötnie a "birodalommal"